AnsvarsfordelingAnsvarsfordeling i ejerboligforeningAnsvarsforsikringBestyrelse

Bestyrelsens ansvar

Selvrisiko, dækning, typiske faldgruber og et hav af muligheder. Find rundt i, hvordan I som bestyrelse vælger den rette ansvarsforsikring.

Kan du personligt gøres ansvarlig for ejerforeningens bestyrelsesarbejde?

Ja. Hvis du er medlem af bestyrelsen i din ejerboligforening, kan du gøres (med)ansvarlig for fejl og mangler i bestyrelsesarbejdet.

Du hæfter personligt og med hele din formue for bestyrelsens beslutning – også selvom du har været fraværende eller uenig i beslutningen. Foreningen kan ikke godtgøre et krav mod dig, da du er valgt ind i foreningen som privatperson.

Selvom det kun sjældent sker, at bestyrelsesfejl ender med erstatnings- eller straffesager, skal du vide, at du som bestyrelsesmedlem ikke kan påberåbe dig uvidenhed om reglerne og dermed til enhver tid undgå at blive draget til ansvar.

Bestyrelser kan få ansvar for fejlskøn, beslutninger truffet på et utilstrækkeligt grundlag, inhabilitet eller uvidenhed. Samtidigt vil manglende habilitet medføre mulighed for ansvar.

Hvilke fejl begår bestyrelser typisk?

  • Forkert styring af byggesager og renovering
  • Fejlagtig gennemførelse af finansiering
  • Forkert håndtering af ventelister ved ind- og udflytning
  • Manglende varsling af lejere i restlejligheder
  • Manglende forsikring af ejendommen eller af vicevært
  • Dårligt indkøb af serviceydelser
  • Kassedifferencer – hævning til private formål

Hvad er en ansvarsforsikring?

En bestyrelsesansvarsforsikring indgår normalt som en naturlig del af ejendommens forsikringer, da det er i hele ejerforeningens interesse, at eventuelle fejl fra bestyrelsens side ikke ødelægger foreningens økonomi. Forsikringen kan tegnes som en separat dækning, men tegnes ofte med fordel som en del af forsikringen for selve foreningen.

Hvad skal bestyrelsens ansvarsforsikring dække?

Bestyrelsens ansvarsforsikring skal dække de enkelte bestyrelsesmedlemmers private formue og dække kollektivt, selvom kun en del af bestyrelsen har begået en fejl.

Samtidigt bør forsikringen indeholde en retshjælpsdækning, da forsvarsomkostningerne ofte er lige så store som erstatningskravet i foreningssager.
Forsikringen kan også indeholde en underslæbsdækning, hvis medlemmerne kan disponere over foreningens penge. Denne dækning dækker uretmæssig brug af foreningens penge.

Hvordan bør selvrisikoen være?

Selvrisikoen bør være lav; maksimalt 5.000 kroner per krav.

Vær opmærksom på, at nogle policer indeholder en selvrisiko per medlem – og at denne selvrisiko skal dækkes kollektivt. Kan et medlem ikke betale, må de andre altså dække det manglende beløb oven i deres egen selvrisiko.

Om forfatteren: Ejerportal.dk har siden år 2003 formidlet nyheder, informationer og services til landets ejerboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til Ejerportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.
Kommentarer

Hej. Jeg bor i en ejerforeningen og vil høre jer om en formand for ejerforeningen, kan forsætte hvis han aldrig dokumentere at de referater han sende fra de bestyrelser MØDE er aldrig underskrifter.
Kan men klæge over ham?
Med venlig hilsen
Elena Steffensen

skriv et svar
elena steffensen - 2 år siden

    Hej Elena,

    Tak for din henvendelse. I forhold til normalvedtægter for ejerforeninger (§7 Stk. 2), så skal der udarbejdes referat af forhandlingerne. Referatet skal underskrives af dirigenten og formanden for bestyrelsen og udsendes senest 4 uger efter generalforsamlingen er afholdt. Dertil kan en forening til hver tid afsætte et medlem eller en hel bestyrelse ved en beslutning med simpelt flertal.

    Med baggrund i ovenstående vil jeg anbefale, at du tager en dialog med formanden i din forening.
    Bedste hilsner
    /Nynne – Ejerportal.dk

    Nynne Groth
    Nynne Groth - 2 år siden

Hej,
Jeg ejer en lille erhvervslejlighed som er registreret som en erhvervslejlighed i BBR registeret, desuden har lejligheden været udlejet til erhverv i hele min ejertid (30 år).
Jeg har sat lejligheden til salg, og en køber har betinget, at bestyrelsen verificerer, at han fortsat kan anvende lejligheden til Erhverv.
Bestyrelsen har meddelt køber, at de ikke fortsat kan godkende, at der drives erhverv i lejligheden, bl.a. Fordi de ønsker at friholde friarealerne fra erhvervsmæssig aktiviteter (der er 12 erhvervsvirksomheder i ejendommen)
Bestyrelsen har beklaget, at deres afvisning medfører at værdien af lejligheden bliver kraftigt beskåret, men tilbyder at købe lejligheden til 1/3 af ejendomsmæglerens vurdering , for anvendelse til fælleslokale for foreningens medlemmer.
Kan de det .
.

skriv et svar
Rene Bloch - 11 måneder siden

    Hej Rene

    Tak for din henvendelse. Jeg vil anbefale, at du ser nærmere ned i foreningens vedtægter, hvor reglerne for erhvervsudlejning er bestemt. Du kan med fordel også tage kontakt til foreningens administrator, som kan give dig indblik i de juridiske regler på området i netop din ejerforening. I ejerforeninger har bestyrelsen ikke såkaldt ”eksklusiv kompetence”. Det betyder, at ethvert medlem, som en given bestyrelsesafgørelse vedrører, kan føre afgørelsen videre til en afgørelse på generalforsamlingen, hvis vedkommende ønsker det. Denne mulighed kan du altid benytte dig af.

    Bedste hilsner
    /Nynne – Ejerportal.dk

    Nynne Groth
    Nynne Groth - 11 måneder siden

Hej

Jeg bor i en ejerleljlighed hvor der i bestyrelsen er foretaget nogle handlinger, som eksempelvis ansættelse af illegal udenlandsk arbejdskraft hvor der skulle indlægges fibernet, man har ansat folk som ikke er autoriserede til at installere el, samt fremlagt misvisende regnskaber til generalforsamlinger.

Jeg har anmeldt den illegale arbejdskraft til 3F som ikke gjorde videre, og har anmeldt den uautoriserede el-installatør samt vicevært til Sikkerhedsstyrelsen, men ville høre hvad jeg gør i forbindelse med det fremlagte regnskab, som ikke stemmer hverken i ordlyd eller på posterne.

Mvh Ditte Karina Nielsen

skriv et svar
Ditte Karina Nielsen - 9 måneder siden

    Hej Ditte,
    Mange tak for din henvendelse.
    Vi har desværre ikke nogle rådgivere eller jurister herinde, der kan hjælpe med din henvendelse. Jeg vil anbefale, at I tager kontakt til jeres administrator eller en boligadvokat for at få hjælp til, hvordan I får rettet op på problemstillingen.

    Bedste hilsner
    Maria – Ejerportal.dk

    Maria Carlsen - 9 måneder siden

Kære ejerportal

Jeg er nysgerrig på om et erhvervslokale lokaliseret i kælderen – og som døjer med fugtproblemer – kan betyde at i så fald der skal installeres ventilation at dette påhviler ejerforeningens ansvar?

Erhvervslokalet har naturligvis en ejer men jeg forstår ikke helt hvis ejerforeningen skal stå på det økonomiske aspekt såfremt der installeres ventilation?

Kan I hjælpe?

Mvh

Thomas

skriv et svar
Thomas - 7 måneder siden

    Hej Thomas

    Tak for din kommentar. Jeg vil anbefale, at du ser nærmere ind i den boligkontrakt, der er udarbejdet mellem ejerforeningen og erhvervsudlejeren. Her bør vedligeholdelsesansvaret være defineret nærmere. Skyldes fugten eksempelvis manglende isolering i etageadskillelsen eller fejl i fundamentet, så vil det være almindeligt, at ejerforeningen skal udbedre dette. Det kan naturligvis variere fra forening til forening.

    Jeg vil anbefale, at du kontakter en boligadvokat, hvis du ønsker juridisk rådgivning. Har foreningen en administrator tilknyttet, så kan du med fordel også rette henvendelse her.

    Bedste hilsner
    /Nynne – Ejerportal.dk

    Nynne Groth
    Nynne Groth - 7 måneder siden

Vores ejerforening, skal ha’ nyt tag m.v.
Bestyrelsen, har glemt at forhøje beløbet til opsparing. Kan det gøres med tilbage virkning for et 1/2 år?

skriv et svar
Lis bellers - 5 måneder siden

    Hej Lis

    Da dit spørgsmål kræver en juridisk vurdering vil jeg anbefale, at du kontakter en administrator eller boligadvokat. De vil kunne give dig et retvisende svar på dit spørgsmål.

    De bedste hilsner
    /Nynne – Ejerportal.dk

    Nynne Groth
    Nynne Groth - 5 måneder siden
Skriv en kommentar